آب شیرین کن
نوشته شده توسط : سام سنایی

 

در مرحله اول که مرحله پیش تصفیه می باشد، آب خامی که قرار است وارد دستگاه شود دارای آلودگی و کدورت زیادی می باشد

که باید قبل از اینکه این آب وارد دستگاه شود بعضی از آلودگی ها از آب گرفته شود بنابراین قبل از ورود دستگاه وارد پیش تصفیه می شود، و در آنجا خیلی از این آلودگی ها از آب جذب می شود و سپس آب وارد سیستم می شود.

با این کار عمر فیلترهای سیستم RO بیشتر می شوند. آلودگی ها و کدورت های موجود در آب شامل تمامی گازهای موجود در آب، انواع فلزهای سنگین، ذرات معلق موجود در آب و… می باشد.دستگاه آب شیرینکن , آب شیرین کن , آریا عمران

انتخاب پمپ های فشار قوی

در مرحله پیش تصفیه آلودگی هایی به جز یون و نمک از بین رفتند ولی در این مرحله نمک ها و یون های موجود در آب هم حذف می شوند. برای از بین بردن این ها باید از سیستم RO  استفاده کرد. در مورد نحوه کارایی سیستم RO باید گفت که در این سیستم یک غشا وجود دارد که به آن غشای نیمه تروا می گویند که این غشا آب دوست می باشد و فقط به مولکول های موجود در آب اجازه عبور می دهد.

زمانی که فشار جریان آب در دو طرف غشا یکسان باشد از پمپ های فشار قوی برای اضافه کردن فشار استفاده می کنند. که به یه طرف غشا فشار وارد می کند و تعادلی که در آب وجود آمده را از بین میبرد و باعث تصفیه شدن آب می شود.فشار وارده باید بیشتر از فشار اسمزی باشد. که توسط پمپ های فشار قوی به وجود می آیند.

فیلتر سیستم RO

یون ها و رلال سازی نهایی آب در سیستم RO  انجام می شوند. پارامتر اصلی که در سیستم RO وجود دارد فشاری بیش تر از فشار اسمزی می باشد.

آب شیرین کن و روش حذف رسوب

معایب دی آلکالیزاسیون با یک رزین تبادل کاتیون اسید ضعیف جهت کنترل رسوب در ممبرین  :

بطور کلی, دی آلکالیزاسیون (آنتی آلکالیزاسیون) با یک رزین مبادله کاتیونی ضعیف، در طرح های بزرگ آب شیرین برای سختی گیری نسبی(partial softening   ) صورت می گیرد تا بتوان مصرف مواد شیمیایی مرحله بازسازی را کم نمود. همانگونه که در نوشته پیشین به شرح این طلب و مهم مزایای این روش اشاره شد …

کنترل رسوب در بکار گیری دی آلکالیزاسیون

معایب استفاده از دی الکالیزاسیون برای کنترل رسوب در ممبرین در دستگاه های ( تصفیه آب ) آب شیرین کن به روش اسمز معکوس  عبارتند از :آبشیرین کن , آب شیرینکن صنعتی , آریا عمران

  • سختی باقی مانده

اگر  نیاز به سختی گیری کامل باشد، حتی در یک مخزن (بستر لایه ای)  می توان یک فرایند تبادل سدیم با یک رزین مبادله کاتیونی اسید قوی را نیز اضافه نمود. مصرف کلی مواد شیمیایی بازسازی کننده(regenerant chemicals ) از طریق احیای مجدد هنوز هم پایین تر از سختی گیری صرفا” با یک رزین مبادله کاتدی قوی اسیدی است. با این حال، با توجه به هزینه های بالای سرمایه گذاری، این ترکیب فقط برای طرح های با ظرفیت بالا حائز اهمیت  خواهد بود. راه حل دیگر برای غلبه بر این نقص در سختی گیری ناقص، تزریق یک رسوب گیر به آبی که آلکالیزه زدایی شده است (آب دی آلکالیزه) می باشد.

  • pH متغیر آب خروجی از دستگاه آب شیرین کن

pH آب دی الکالیزه بسته به درجه فرسودگی رزین، بین ۵/۶  تا  ۵/۳ می باشد. این تغییرات چرخه ی سیکل، کنترل پس زنی نمک موجود در پروژه مربوطه را  دشوار می سازد. در pH <4.2، عبور اسید معدنی ممکن است محتوای TDS موجود در محلول نفوذی (محلولی که از فیلتر تصفیه دستگاه آب شیرین کن عبور می کند) را افزایش دهد. بنابراین توصیه می شود که به موازات آن,  بیش از یک فیلتر  در طرح کلی دستگاه آب شیرین کن استفاده شود و در زمان های مختلف احیا گردد تا تغییرات PH به حداقل برسد. همچنین, سایر احتمالات برای جلوگیری از مقدار بسیار پایین pH، حذف CO2 حذف یا تنظیم pH  توسط NaOH می باشد.




:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: